C = 4m + 3v + 2(i-f) – 2a

Marketeers herkennen dit wel. Misschien. Enfin, het werd mij voorgeschoteld. Elk! Give it a try. Want ja… Engelstaligen zeggen niet Elke maar Elk. Versta je het nu eindelijk? Soit. Euhm. Jah. Goh. Hoebedoeldejuist?!

C: Conversion rate | M: Motivation of the prospect | V: the Value proposition’s clarity and power | I: Incentive to convert | F: Frictions | A: Anxiety

En dan nu in mensentaal…

Het moet gezegd zijn. De tijd dat je zomaar wat je zin deed op het wereldwijde web, is vervlogen. Wie succes wil boeken moet langer stilstaan, analyseren, optimaliseren en als het eventjes kan nog allemaal aan een ongelooflijk tempo. Ahja.

De amerikaan die me dit voorschotelde is duidelijk fan van de wetenschap. Maar tot daar… Mijn nieuwsgierigheid was wel degelijk gewekt.

C = 4m + 3v + 2(i-f) – 2a

De kans dus op conversie.

Waar de M voor de mate van overeenkomst staat, tussen de verwachtingen en het aanbod op de site.
De V voor de helderheid van het aanbod.
De I voor de stimulans om door de fricties heen te gaan.
De F voor de fricties en de A voor de schrik men heeft persoonlijke gegevens achter te laten.

Als we dat letterlijk overnemen en voluit uitspreken wordt dat dan…
De kans op conversie is gelijk aan 4 maal de motivatie plus 3 maal de helderheid plus 2 maal het verschil tussen de frictie en de stimulans en dat verminderd met 2 maal de broekschijters.

Zijn we dus ook niks mee.

Eventjes logisch nadenken en dan komen we er wel.

Om een succesvolle landingpage te ontwerpen moeten we dus rekening houden met enkele grote aspecten. Voldoen we aan de verwachtingen? Wat zijn de verwachtingen? Is ons aanbod transparant genoeg? Zijn er fricties? Zoja, dewelke? Zorgen we ervoor dat mensen die fricties doorzwemmen? En hoe groot is de angst nog om uiteindelijk persoonlijke gegevens achter te laten.

Ik weet niet hoe dat met die geleerde marketeers zit, maar hier kon ik zelf ook wel opkomen.

Wel een goede stelling om in het achterhoofd te houden. Wij, de hardcore internet peeps zijn gewoon alles en met zoveel mogelijk mensen te delen. Maar lang niet iedereen. Ik durf wedden dat er velen, net zoals ik, een aparte e-mail hebben zodat de spam zelfs volledig in een andere mailbox terecht komt. Is het niet? Want elke keer we iets willen proberen en downloaden je échte e-mail opgeven zou een stortvloed aan spam veroorzaken en we krijgen per dag al mails genoeg. Easy cheesy. spam@issuus.be. Ha!

Het zijn wel 5 woorden die ik aan de muur hangen heb. Belangrijk in online communicatie om bij elke stap of beslissing bij stil te staan. Ik hoor uw mening graag.

Trouwens, de cartoon is van Tom Fishburne aka the marketoonist. Love. That. Guy.

elk.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s