Die Cain Ransbottyn toch. Voor wie hem persoonlijk kent, helemaal niet de arrogante tweezak als hij zichzelf eigenlijk graag aangeeft. Dat hij spierballen heeft, dat weten we allemaal maar wees maar zeker ook op het internet.

Vorige weekend nog;

Cain haalde straf uit in een interview van De Standaard. Wat stoere praat die een hele hoop fuzz veroorzaakte op twitter en facebook.

Nu krijg ik daarnet een DM van onze Cain… ‘Het was een guerilla-marketing-campagne, retweet je mee?’. Wut? Fantastisch toch. Hij vond dat die Go For Zero campagne niet genoeg aandacht kreeg… Wat doet een grote internet man dan? Dit.

“In het artikel gaf ik ongezouten mijn mening over snelheid en verkeer. Cru, volledig maatschappelijk onverantwoord en behoorlijk shockerend.”

Resultaat? Go For Zero ineens een pak aandacht en ocharme Caintje is een paar van zijn 100 000 followers kwijt… Hoe jammer.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is hoe hard social media je campagne kan helpen. En koppigaards van marketing managers die dat maar niet willen toegeven moeten buiten of gaan samenwerken met, zoals we wel vaker worden genoemd, die geeks. Die vuile hipsters. Die aso’s met hun iPhone.

We kunnen je, en het is weer maar eens bewezen, nochtans zéér goed helpen.

Cain, een kus van de juffrouw en een vak opzij!

17 replies on “Over @ransbottyn en #goforzero.

  1. wacht, dus als ik het goed versta, heeft die Cain wat extreme uitspraken gedaan om zijn campagne in de gazet te krijgen? Allez, of meer aandacht op te vestigen. En dit is goed?

  2. Dat er meer aandacht voor de campagne gecreëerd wordt door een (bewust) provocerend interview te geven, zal wel kloppen. Maar dan heb je het enkel over cijfers, niet over de impact. Als die bijkomende aandacht vooral komt van mensen die er dezelfde mening als Cain op nahouden, is dat dus contraproductief. Volgens mij kan de bijdrage van Cain tot de verkeersveiligheid in ons land nauwelijks worden onderschat… 🙂 Pas op, ik ben het volledig met je eens dat social media – indien goed gebruikt – een campagne enorm kan versterken. Maar ik vind dit een heel bedenkelijk voorbeeld.

    1. Ik bekijk dat duidelijk anders. 1 negatief geladen artikel en 100 man die samenspannen tegen ‘de slechterik’. Heeft dat uiteindelijk geen positieve impact?

      Ik denk het wel.

      Ik vind dit voor alle duidelijkheid geen voorbeeld van een social media campagne en al zeker niet van positieve communicatie. Het is het bewijs dat social media voor een impact kan en zal zorgen. Over goede social media campagnes schrijf ik wel een andere blogpost, met véél mooiere cijfers.

  3. Ah oke, het was me niet compleet duidelijk. Nee soit ik heb er gewoon wat moeilijk mee met zijn manier van aanpakken. Rel schoppen/extreem doen om aandacht te krijgen, very Paris Hilton dunkt me.
    En ik hou mijn hart vast als iedereen volgens de leuze ‘het doel heiligt de middelen’ gaat binnen opereren.

  4. Wat is het resultaat? Dat er clichématig wordt gedacht over verkeersdoden. Contrast en polarisatie. Conversatie naast de kwestie. Verkeersdoden zijn enkel het gevolg van overdreven snelheid. Vergeet vermoeidheid, stress, telefoneren achter het stuur, alcohol, etc. En ik rijd niet met een Aston Martin en geen 170, dus met een Opel aan 140 is best ok. Cain krijgt de aandacht, niet de campagne. De campagne krijgt een smet, de essentie gaat verloren. De boodschap is GoForZero en gaat volledig naar de achtergrond.

    Any publicity, good publicity? Als er maar over gesproken wordt? Helaas pindakaas. Communicatie moet strategisch juist zijn. Moet er voor zorgen dat de boodschap overkomt. Wat je hier vertelt in onnozele social media promopraat. Bekijk het beter vanuit een groter communicatiestandpunt. Is het resultaat van deze actie dat er één verkeersdode minder zal zijn in 2012? Want dat is het uiteindelijk doel. Iedere verkeersdode voorkomen. Niet zelf promotende ego’s en social media verkopers zichzelf in de picture laten zetten.

    1. Wel , het is nu net zijn strategie en manier van communiceren wat mij geweldig tegen de borst stoot.
      Ik sluit mij aan bij Pietel, al kan hij het een zak beter verwoorden dan ik.
      En ik zou Cian niet met Polle vergelijken. Die zou trouwens een zak meer kritiek moeten slikken mocht gij zo een stunt uithalen.

      1. 1/ heb ik ooit beweerd dat dit een correcte manier is? jongens, lees aub ook mijn commentaar in plaats van in het wilde weg te gaan schieten zonder dat je de kern van mijn blogpost snapt.

        IK HEB HET NIET OVER DE STRATEGIE/MANIER VAN COMMUNICEREN. IK HEB HET OVER HET KANAAL SOCIAL MEDIA DAT OP EEN HARDE MANIER GEBRUIKT WERD, MAAR WEL WERKT.

        2/ heb ik ooit gezegd Cain = Polle? Cain heeft bij andere social media heroes gewoon niet veel krediet. Om niet te zeggen nul. En dat is flauw, een kinderachtige speelplaats situatie.

        En ik zou graag eens iedereen zijn snelheid op de weg willen getweet zien. En dan nog eens praten over verkeersveiligheid.

        ik haat het als mensen die me zouden moeten begrijpen, me helemaal niet begrijpen.

  5. Elke, als je dit voorbeeld wil aanhalen bij Marketing Managers met als boodschap “kijk, uw campagne ondersteunen via sociale media werkt!” dan gaat die manager, als ie een beetje brains heeft, de vraag stellen “ja, maar in welke zin heeft het bijgedragen om mijn objectieven te bereiken?” In dit geval is heeft het bijgedragen tot een heropleving van de bekendheid van GoForZero als naam. Maar heeft het ook geleid tot een stijging van het aantal mensen dat het GoForZero charter hebben getekend? (Dat is een vraag, geen kritische bemerking). Want dat lijkt me een eerste subdoelstelling in de hoop dat mensen die het charter ondertekend hebben zich hiernaar zullen gedragen op de weg.

    Hopelijk heb ik hiermee on topic gereageerd 🙂
    Maar euh, wat is al die agressie in je laatste post…? Conversation manager nodig?

    1. Hey JUST SLICK! (schoontje)

      Nogmaals, ik ga deze manier van communiceren nooit voorstellen aan marketing managers want wat ik al 3 keer heb geschreven is dat dit geen goede manier van communicatie is. Ik probeerde het zelfs in hoofdletters, maar zelfs dat helpt niet.

      Het is gewoon grappig. Die campagne krijgt niks van aandacht, er geeft iemand openlijk toe dat hij te snel rijdt en lacht met boetes en BAM heel social media land op zijn kop. Ik vind dat geweldig.

      Geen kwestie van juist of fout.

  6. Even de geschiedenis schetsen, als GoForZero medewerker.

    Dinsdag hebben Cain en ik even gebeld over het bewuste artikel in De Standaard. Hij was me inderdaad niet onbekend, maar verder dan zijn openheid over boetes daar en overtredingen ginder ging dat niet. Zijn enige vraag was of hij de naam GoForZero mocht vermelden in zijn blogpost nav het bewuste artikel. Ik had nl. zaterdag een #fail tweet gestuurd over het niet gebruiken van GoForZero in het artikel.

    Mijn toelating heeft ie gekregen.

    Het betreft hier ook in geen enkel geval een deel v/e campagne ivm verkeersveiligheid. Het zou kunnen gehangen worden aan de snelheidscampagne die nu draait maar het hangt toch grotendeels aan het bewuste artikel in De Standaard. Buiten onze normale sociale media ondersteuning was er niks speciaal gepland voor deze campagne.

    Het is echter niet de eerste keer dat discussies op Twitter of Facebook oplaaien naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen (ik denk maar aan het busongeluk in Zwitserland, of fietsers die door het rood mogen fietsen). Met het Cain-voorval bereiken we in dit geval natuurlijk vooral de marketeers en online mensen, wat een ander soort discussie met zich meebrengt.

    Nu, buiten het feit dat er over gepraat wordt brengt ons dit niks meer op inderdaad. Maar dan is mijn vraag, hoeft het altijd iets op te brengen in harde online cijfers? Moeten we niet reeds tevreden zijn met het feit dat er reeds over nagedacht wordt? Gaat het tegenwoordig niet zozeer over “zoveel mensen praten hierover” dan “zoveel mensen liken je post”?

    Alleszins, het houdt jullie allemaal scherp.
    Fijn weekend.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s