Laat ik mijn post van deze keer zéér duidelijk beginnen. (Ezels, stenen. enzo) Ik ga hier geen social media bijbel schrijven. Ik ga ook niet beweren dat ik het warm water heb uitgevonden. Ik ga van deze keer proberen een steentje bij te dragen, ha! Hard to believe, i know!

Het eerste leger geeks die met social media hun brood verdienen, ik ben er eentje van. Ik ben daar eigenlijk ook wel behoorlijk trots op. Maar niet omdat ik een hippe job heb. Maar omdat ik dat vooral probeer op een originele en duurzame manier. Omdat ik er nachten van wakker lig. Moeite doe om mijn community écht te leren kennen en hen zo dagelijks in het slechtste geval, eens heb doen lachen. In het beste geval hen iets heb bijgebracht. En dat zou het target moeten zijn. Niet het aantal likes, followers of fans.

Ik geloof dat het onze taak is daarmee te starten. Bedrijven duidelijk te maken dat er in de startende fase simpelweg geen ROI is. Dat een community manager, social media expert, conversation starter, noem hem zoals je wil, een held is. Maar tijd nodig heeft. Om zijn nieuwe omgeving te leren kennen. Om te testen. Om te vallen en daarna kei hard op te staan. Om op zoek te gaan naar wat er in zijn community leeft. Want de community is er al. En dat is nog zo’n denkfout. Ze is er al lang, vind ze en maak ze vooral de jouwe. Maar niet iedereen die op facebook zit moet jouw fan zijn;

Ook niet iedereen die op twitter zit;

En zeker niet iedereen die seksueel actief is…

Dit is resoluut voor de aantal likes gaan. Maar van relevantie is hier geen sprake. En naar mijn mening volledig verkeerd branding van het product. Als je deze community managers de vraag zou stellen ‘Ga jij voor kwantiteit of voor kwaliteit?’, antwoorden ze zeker en vast ‘kwaliteit‘. Behalve in hun job dan, dat is duidelijk.

En eigenlijk wil ik hier niet de betrokken personen mee bekritiseren. Ik weet maar al te goed dat deze personen het gevecht met de één of andere manager dag na dag verliezen, het uiteindelijk opgeven en dan maar dit posten. Ik heb onlangs geweigerd. Voordeel van freelancer zijn, i guess. Maar als je de basisregels nog niet wil toepassen zijn we eraan voor de moeite.

Iedereen moet leren. Ik ook. Dagelijks. Maar ik neem er de tijd voor. Om artikels te lezen, keynotes, om te researchen voor mijn community. Om ervoor te zorgen dat ik niet de toer moet opgaan als hierboven want hier werd 5 seconden aan gespendeerd. 10 als het ook op twitter werd gepost. 15 ook op Pinterest. Nou, Proficiat.

Bon, ik wil niet helemaal het kakwijf uithangen. Er bestaan ook goede voorbeelden… Kijk maar;

Aveve. (getipt door @adgenius) Ik was op zoek naar een héél goed voorbeeld maar als je zo hun stream ziet, kan je geen beter voorbeeld vinden. Die twitter account straalt gewoon zon uit. Ze reageren snel, zelfs op mijn tweets op zondagavond. Je merkt zo dat hier goed gezinde mensen achter schuilen. Het blijken twee vrolijke dames te zijn. Awel, een welgemeende proficiat!

Oreo. Hun banner alleen al. Ok,ok. Een ‘iets’ grotere doos maar een plezier om te lezen… En trust me. Op de tijd dat ze bij Gini die foto’s gezocht hebben, aangekocht hebben of nog erger, zelf gemaakt hebben, is deze afbeelding al lang in elkaar geflantst. Of nog beter… Naar hen toegezonden. Engagement enzo.

Ben & Jerry’s, nog zo eentje. Maar de beste die ik tot nu toe tegenkwam is toch wel de frietketel. (getipt via @nonunsenses) Het ultieme bewijs van een community de uwe maken, en dat voor een simpel frituurke met (volgens mijn weten) geen community manager. Respect.

Ik weet niet wat er in de For Dummies staat maar voor mij telt vooral deze regel… Wees een mens. Jezelf, een persoon die achter dat toetsenbord zit.  Maak het luchtig, leuk maar vooral relevant. En als je daarmee begint, geraak je al een héél eindje ver. Pinky Promise.

e.

Ah. En eum. *WiLlen jUlliE oOk stOppeN mEt Zo tE tyPen? BEDANKT!

One thought on “sociale praat.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s