Gisteren wou ik na een zeer kort bezoek aan de plaatselijke kruidenierswinkel, dit tweeten;

Schermafbeelding 2013-10-31 om 08.36.06

Het was pas toen ik volledig gefrustreerd en binnensmonds scheldend terug in mijn auto stapte, dat ik besefte dat ik dit niet zomaar kon laten voorbij gaan. “Het is verdomme uw job meiske” dacht ik. “Als gij nog geen ambassadrice zijt van digitale innovatieve oplossingen dan kunt ge beter opkrassen uit de sector”.

Vriendelijk en beleefd stapte ik terug naar binnen en vroeg ik de dame waarom ze in hemelsnaam op geen enkele manier de service aan haar klanten biedt om electronisch te betalen. Mijn verbazing was groot.

“GIJ STUKSKE JEUGD GIJ, IK VERTROUW ULDER ALLEMAAL NIE. MET ULDER SNUFKES ALLEMAAL.”

Gecharmeerd (want ze noemde me jeugd) en verslagen stond ik daar wat wortel te schieten. Zoekend naar een passend antwoord als verkoopster van innovatie. Ik kroop terug in mijn auto en bleef een kwartiertje staan. Denkend. Zoekend naar een oplossing.

Een betaalterminal dat vond ze te duur. Na wat research blijkt dat inderdaad, nog steeds, belachelijk duur te zijn. Rekening houdend met de kleine marges die een kruidenierszaak heeft.

De applicaties die de laatste tijd ontwikkeld werden, die vertrouwt ze niet. “Betalen via een smartphone? ZIJDEZOT?” 

Conclusie. Wij mogen met z’n allen nog zo’n innovatieve snufjes uitvinden die het leven van ons allen beter kan én zal maken, als ‘de gewone non geeky mens’  het boeltje niet begrijpt en het dus niet vertrouwt, staan we nergens.

Reclamesector, het is aan u.

40 replies on “Gij vuil stukske jeugd gij.

  1. reclame sector?
    Nee, bancontact is duur. veel winkels die het gebruiken, beginnen na een inbraak of overval. Omdat dat nog duurder is.
    En bancontact hoef niet te verlagen omdat de klanten de verkoop doen. En hoe gefrustreerd ik ook ben, ik begrijp dat er winkels/restaurants niet mee willen

    1. Yves, het is volgens mij aan de reclamesector nadat de innovatieve sector zijn ding heeft gedaan. Het is aan hen om goede campagnes op te zetten die het boeltje verstaanbaar maken en zo het vertrouwen van zo’n oplossingen doen stijgen.

      Onderschat de waarde niet van een goede doordachte reclamecampagne.

  2. Ik ben precies niet de enige die zich er groen aan ergert als je ergens niet met de kaart kunt betalen. Tegenwoordig heb ik nooit meer dan 10 euro cash op zak of vaak zelfs helemaal niets. Waarom naar een automaat lopen, geld afhalen om dan met cash geld te betalen terwijl het allemaal rechtstreeks in de winkel kan, vraag ik me dan af.

    Klopt, het kost inderdaad wat om zo’n toestel te voorzien, maar anno 2013 vind ik dit wel noodzakelijk in eender welke zaak. Het is een vorm van service voor je klanten en volgens mij niet eentje die je zomaar kunt laten vallen.

    Waar ik me het meest aan erger is wanneer ze de mogelijkheid wel aanbieden, maar onder de 15 euro wordt wel een toeslag gerekend van 20 eurocent. “Zeker dat je wil betalen met de kaart? Ik moet dan wel 20 cent extra rekenen, hé!” Dan heb ik alleen maar zin om te brullen: “Are you fucking kidding me?”.

    Nu, om tot je vraag naar een oplossing te komen, denk ik dat dit zichzelf in de toekomst gedeeltelijk zal oplossen omwille van het verdwijnen van Proton. Kleine aankopen (die onder 15 euro dus) worden steeds vaker met de gewone bankkaart betaald en daar zullen ook kleine kruideniers op moeten inspelen.
    Alleen heb ik geen idee of daarmee de kosten die eraan verbonden zijn zullen aangepast worden.

    Voorbeeldje: enkele weken terug wou mijn vrouw een nieuwe brillendoos kopen bij de optieker. De prijs bedroeg 14,5 euro en toen ze haar bankkaart bovenhaalde zei de verkoopster dat ze geen transacties met de bankkaart onder de 15 euro accepteerden. Resultaat: mijn vrouw liet de brillendoos liggen, want ze had geen cash geld op zak. Klant gaat het dus elders zoeken en de optieker heeft helemaal niets verdiend in plaats van een (waarschijnlijk) kleine marge.

  3. Ik begrijp dan ook niet dat men PROTON wil afschaffen (wat volgens mij de bedoeling had goedkoper te zijn voor de handelaar door het vermijden van transactiekosten) zonder dat er een deugdelijk alternatief is. Want lang niet iedereen heeft een smartphone met een Bancontactapp of NFC-achtige onveilige betaalmethode.

  4. Probeer zelfs maar eens een gewone website te verkopen aan zo’n mensen…
    VIJF begrafenisondernemers staan in ’t reclameblaadje van Landen.
    Google maar: alleen resultaten uit Sint-Truiden, Hannuit,…
    “Mijn klanten gebruiken geen pc”.
    Klopt natuurlijk. Maar een krant lezen ze toch óók niet meer??

  5. Dat van die kosten is correct, wat een van de reden is waarom de banksector indertijd heil zocht in proton. En je zal altijd non-followers hebben die niet met de “vernieuwing” mee (willen) zijn.. Wijze les voor de vernieuwers, keep it simple..

    1. proton had een veel interessanter business model dan het aanrekenen van de kosten. Het geld op je proton kaart werd overgeschreven op de rekening van je bank, en zolang je het niet uit gaf (of je kaart kwijt speelde) dan bleef dat interesten opbrengen voor de bank.

      1. Dan toch maar een mager businessmodel.. Met slechts max 125 eur op een protonchip.. En zo’n succes is het niet geweest. Ik denk niet dat de banken daar zo hard mee bezig waren.. Dan zijn er meer dan voldoende slapende (spaar)rekeningen, nog niet-opgevraagde pensioenfondsen… Proton had vooral de pech dat het gelanceerd werd rond de periode dat de euro-munten in voege kwamen.. Too much of a change…

  6. Het heeft zijn charmes natuurlijk hé,…..een kruidenierszaak waar je gewoon nog cash betaalt,……maar wij zijn inderdaad de generatie van het plastieke geld (hoewel wij ten huize sex and the city daarvan zijn teruggekomen), maar ieder zijn manier van geld beheren natuurlijk! En het is zo retro 🙂 🙂 of is vintage een beter woord 😉

    1. Onderschat de uitgaves niet die winkel aan de banksys ziet verdwijnen. Ik heb het maandelijks bedrag ooit gezien van een restaurant. Omdat de winstens meestal laagliggen, is dat dus echt wel een belangrijke beslissing. En ja men ziet alleen wat men verliest, men ziet niet wat ze winnen door dat aan te bieden.

  7. Lap zeg Elke, wat een interessante topic. Ik ben ook helemaal een kaartenman. Maar zelfs als technologyminded ben ik niet helemaal zeker van de (veiligheid en all-time beschikbaarheid) bancontactapp. En ja, bancontact is duur. Misschien moeten ze overwegen om de klant mee te laten dragen voor zijn gemak, ipv enkel de winkeluitbater? Als waardecheck voor het systeem zou dat kunnen tellen. (grijns, grijns, grijns)

    1. yep, hoewel ik als gebruiker vind dat we veel betalen.
      ben ik wel bereid om te betalen voor een “gold banccontact”(zelfde systeem) waar de winkelier van weet, de klant betaald een jaarlijkse fee voor de kosten, dus de bank gaat me geen kosten aanrekenen. En dus ik kan dingen kopen onder de 15 euro.

  8. En ongemerkt zijn er toch wel veel plaatsen waar je niet met bancontact kan betalen… Een voorbeeld van mezelf: vandaag. Vanochtend moest ik bij de dokter zijn: geen bancontact (en toch meer dan 15eur he…), straks een cola uit de automaat: het toestel met proton werd al weggehaald, het nieuwe neemt enkel muntjes aan. Vanavond cantus, en daarna cocktailparty: de voorverkoop was cash, en om straks bonnekes te kopen zullen ook weer briefjes en muntjes bovenkomen. Welke studentenclub of jeugdhuis biedt er regelmatig bancontact aan?? En het dan een (oudere?) verkoopster in een kruidenier kwalijk nemen dat het niet met bancontact of smartphone kan?
    (*iets met zonde en steenwerpen*)

    1. Ik werp geen steen naar de dame persoonlijk, absoluut niet! Ik kaart een algemeen probleem aan. Je hebt gelijk, de jeugd gebruikt het ook al niet. En zij zouden wél vertrouwd moeten zijn met innovatie.

      Alweer, het moet goedkoper. Maar al wordt het goedkoper, men vertrouwt het zootje niet.
      Vandaar dat de reclamesector moet opgetrommeld worden om campagne te voorzien dat én het verstaanbaar maakt én het vertrouwen opkrikt.

  9. Het is nog maar een “proef-app” natuurlijk.
    Maar stel: ik ga naar mijn stamcafé, maak de kastelein warm voor het concept.
    Op ’t eind van de avond zitten alle koppels in de vriendenkring algauw aan 60 tot 80 euro. En ik zie het al gebeuren: “Allez, we gaan dat ook eens proberen: leuk, ín, en gemakkelijk!” Tot er 500 euro betaald is. En dan marcheert het al niet meer: Limiet betalen 125/dag, limiet ontvangen 500/dag…
    De app is een geweldig idee, maar moet eerts nog verder getest en uitgewerkt worden, voor hier veel reclame rond gemaakt wordt.
    Al dénk ik, dat over 2 jaar 25% van de aankopen zo zal gebeuren.
    (Ben nogal ne positieve…)

  10. Maar vinden jullie het normaal dat een privé-onderneming zo een grote zeggenschap heeft over ons betaalverkeer? Ik niet. Bovendien worden al die data ergens geregistreerd. En ja, ik heb dus inderdaad ook nog een gezond stuk wantrouwen voor die “digitale innovatieve oplossingen”.

  11. Bancontact heef het monopolie in Vlaanderenen en kan zijn prijs daardoor kunstmatig hoog houden. Zeker voor kleine winkels die maar een paar en kleine transacties doen is het verlieslatend. In Nederland zijn er meer spelers op de markt en zijn de prijzen haalbaar waardoor je zelfs op veel plaatsen enkel en alleen met een kaart kan betalen.

  12. Pas geopend restaurant hier in de buurt: geen Bancontact. “Waarom zou ik daar nog in investeren als gij nen app op uwen telefoon hebt waarmee je direct kan overschrijven. Nog efkes en iedereen heeft dat.”
    En dus geef ik alle gegevens in in de Belfius-app, toon het hem en klik op ‘Overschrijven’. Done.

  13. 1. “Ik val de vrouw niet aan.” Die vrouw heeft nooit “vuil stukske jeugd” uitgesproken, of heb ik het mis?
    2. Zwart geld, ach, laat ons anders het clichébeeld van de zelfstandige nog eens bovenhalen, way to go.
    en 3. Dat heeft niks met reclame en innovatie te maken, maar met het feit dat het vroeger nog zo slecht niet was. Moet ge bij een kruidenier nu écht kunnen betalen met Bancontact of (god beware) uw smartphone?! Pak geld mee, zoals iedere normale mens. Of verwacht ge dat ge binnenkort ook in elk café kunt betalen met Bancontact?

    God beware ons dat dit een “trending topic” wordt. First world problems, redefined.

    1. Belgische overheid pikt hiergewoon weer zijn graantje mee 21% btw op alle kosten die banksys aanrekend

      Oh ja wil je ze ker weten niet in het zwart te betalen vraag dan je bonnetje ,zelfs als je h betaald

  14. Ps: Wist je dat je zelfs niet kunt betalen met bancontact in de meeste studentenrestaurants. De Belgische overheid doesn’t give a fuck, hebben ze nooit gedaan en zullen ze ook nooit doen. Voor iemand die gecharmeerd is wanneer ze “jeugd” genoemd wordt, zou je waarschijnlijk oud genoeg mogen zijn om dit reeds eerder beseft te hebben ipv er nog over te hoeven bloggen of “Tweeten”.

  15. Elke, vroeger was het beter. Ons ma die had ook zo’n kruidenierswinkeltje. Had je geen geld bij, dan werd dat gewoon op “den boek” gezet. Betalen deed je later. De wereld is zo geëvolueerd dat vandaag niets of niemand nog te vertrouwen valt. Hoe gaat gij met uw reclamecampagne er voor zorgen dat die kleine zelfstandige, voor wie iedere eurocent echt een verschil maakt, zeker is dat hij zonder al te veel moeite aan zijn inkomsten geraakt (en zeker als die moeten komen van een nerveus doend stukske jeugd dat staat te zwaaien mee plastieken kaarten en ambetant doet omdat er gene wifi es)?

    Andere en eenvoudiger, voor beide partijen betrouwbare manieren, om te betalen, dat hebben we nodig.

    En wat die betaalterminals betreft zou ik al heel content zijn moest ik de verzameling kaarten in mijne portemonnee kunnen reduceren tot één enkele. Alles op mijn eID.
    eID, SIS kaart, bankkaart(en), VISA kaart(en), klantenkaarten … heel het boeltje op één enkele kaart.

  16. Elke, vroeger was het beter. Ons ma had ook zo’n kruidenierswinkeltje. Betaalterminals waren er nog niet. Had je geen geld genoeg op zak, dan werd dat gewoon op “den boek” gezet. Betalen deed je later wel.

    De wereld is zo geëvolueerd dat niets of niemand nog valt te vertrouwen. Hoe gaat gij er met uw reclamecampagne ervoor zorgen dat die kleine zelfstandige, voor wie iedere eurocent echt wel telt, aan zijn inkomsten geraakt van dat raar vuil stukske jeugd dat daar staat te zwaaien mee gekleurde plastieken kaarten en ambetant doet omdat er geen wiefie is.

    Andere, eenvoudige en voor beide partijen, betrouwbare betaalsystemen, dat hebben we nodig.

    En wat die (intussen al goed ingeburgerde en verouderde technologie van die ) betaalterminals betreft zou ik het al een revolutie vinden moesten ze het aantal kaarten in mijn portemonnee kunnen reduceren tot één enkele. Bankkaarten, VISA kaarten, eID, SIS, klantenkaarten, … alles op één enkel kaart ! Alles op de eID kaart bv. dat moet toch mogelijk zijn.

  17. i’m all for bank kaarten.. en internet bankieren.. Maar zo’n app op je telefoon.. daar ben ik niet zo tuk op..

    Heb zo precies de vrees dat als iemand met men telefoon gaat lopen ik dan ook al men geld ga kwijt zijn omdat ze het lekker makkelijk kunnen overzetten op hun eigen rekening 😉

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s