Zoals elk jaar, al sinds 2008 zitten we met z’n allen klaar voor het langverwachte trendrapport van Wijs. Vorig jaar werd het maar liefst 28000 keer gelezen en 4200 keer gedownload.

Tot mijn grote verbazing werd ik dit jaar gevraagd een stukje in de toekomst te kijken en mij tussen “De experts” te wurgen. Mijn stukje intellect leest u hieronder, maar lees het vooral helemaal.

(ah en trouwens, wat had de layouter gezopen om paarse bloemen bij mijn stuk te zetten? he? PAARSE?!)

BUZZWORD #BINGO.

Ronde 1: Micro-marketing

In tijden als deze heeft de consument de bevoegdheid om te bepalen wat hij te zien krijgt, waar hij het te zien krijgt en wanneer. Marketeers worden belast met het creëren van content die gedreven wordt door de voorkeur van de consument himself. Inzicht in dat gedrag én de voorkeuren van de consument zal marketeers uitdagen met contentcreatie en communicatiestrategieën op basis van hoe de inhoud wordt gebruikt door de consument. Gepersonaliseerde marketing per target group, micro-marketing.

#Bingo

Daarna is het de beurt aan creatives, copywriters, designers en developers. Het vertalen van die micro-marketing strategieën naar campagnes, all day communicatie en digitale toepassingen die het liefst nog een keer op alle devices beschikbaar zijn. En niet zomaar beschikbaar. UX staat weer maar eens centraler dan ooit in het hele designproces.

#Bingo

Ronde 2: User generated content

Hoe meer mensen gestimuleerd worden in een digitale levensstijl, hoe vertrouwder men raakt met die sharing culture. Men verliest de wens naar privacy niet maar de waarde van privacy verandert. Hoe meer we delen en hoe meer mensen hierop reageren, hoe veiliger men denkt dat het is om te blijven delen.

Men verliest de wens naar privacy niet maar de waarde van privacy verandert.

Verwacht maar meer campagnes als die van Urban Outfitters, waar de community gestimuleerd werd om hun looks te posten via Instagram met een bepaalde hashtag. Zo kreeg Urban Outfitters de kans om de looks te verzamelen op hun platform en zo rechtstreeks te verbinden met hun product pages waar de community vervolgens de looks kon kopen.

Hou u vast voor een stevige #Bingo… Komt ie…
Is dit eindelijk een antwoord op de vraag “Wat is de ROI van social media?”

Ronde 3: Creatives

In 2014 zorgen bovenstaande #Bingo’s ervoor dat de verwachtingen van de creatives hoger liggen dan ooit.

Jammer genoeg zie ik nog steeds het merendeel van budgetten verdwijnen in agenda’s van project managers, account managers en marketeers. Creatives, designers en developers moeten het stellen met de restjes maar vormen, volgens mij, wel het grootste tandwiel in de machine. Ik kan en wil daar niet mee akkoord gaan.

Die gelaagdheid in de reclamesector optimaliseren, het wordt mijn missie van 2014. Want het is een noodzaak willen we verder spelen met bovenstaand spelletje buzzword bingo.

5 replies on “Het #trendrapport.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s