Ik ken geen zak van politiek. Echt niet. Het boeit me dan ook in de verste verte niet meer. Al lang niet meer. Want het gaat hem niet meer over geloof in een partij, laat staan geloof in mensen. Marketing, dàt is top prioriteit. Marketing waar de modale mens met zijn ogen toe inloopt. Fiona Mandos omschreef het goed in haar laatste blogpost, maar haalde (hoogst waarschijnlijk door te veel protest) een belangrijk stuk weg uit de tekst. Jammer.

Dus. Ja, ik heb het over de campagne van N-VA. Ik weet het niet meer jong. Mijn neef, die een gigantische plaats inneemt in mijn hart, stapt in jong N-VA. En dat met volle overtuiging. Ik ga dus niet zitten kakken op welke partij dan ook, want ik ken er gene zak van wegens bovenstaande redenen.

(Aan mijn taalgebruik merk je dat ik met emoties zit, ik weet dat.)

Waar ik wel een zak van ken, is van reclame. Dààr ga ik dus wel iets over zeggen. Want daar draait het hier tenslotte om. De échte doelgroep raken. En die doelgroep ben ik niet. Zijn wij niet. En daarom lachen we met de spotjes en de foto’s. Donald Muylle gewijs. Diene mens verdubbelde er maar liefst zijn omzet mee. Met zijn ingestudeerde tekstjes, dat vleugje West-Vlaams en de grappige FR vertaling.

En we mogen met z’n allen gaan delen en liken en brullen en gieren. Het enige wat ge daarmee bereikt, gij idioot, is dat die belachelijke 300 000 euro aan online marketingbudget wel gespendeerd is.

DRIEHONDERDDUIZENDEURO.

En komt niet af met flauwe zinnen zoals ‘de modale mens zit niet op Facebook’.

VIJFMILJOENBELGEN OP FACEBOOK.

En ja, ik ben ook een idioot. Want ik blog er ook over. Ik deel dus ook. Ik zorg dus ook voor meer bereik. Maar het is slim gezien die campagne. Er zit strategie in, en die strategie werkt. En we moeten kritisch zijn en blijven, hoe partijdig we ook zijn.

Het enige wat écht niet door de beugel kan, is plagiaat.

BfaRQckIYAAS45n

9 replies on “N-VA idioot? Gij idioot!

  1. Reclame, ’t is eigenaardig. Als er rationeel denkende variant van de Homo sapiens sapiens, snap ik écht niet waarom het werkt. Ik ben er wel van overtuigd dat het werkt wanneer het goed gedaan is.
    Wat die campagne van Donald Muylle betreft, ben ik niet zeker of het echt bedoeld was om zo onnozel over te komen, ik denk dat dat gewoon een lucky shot was.

  2. Of deze campagne werkt (of gewerkt heeft) zullen mensen die daar meer verstand van hebben dan ons na 25 mei wel eens uitvogelen, zeker? Intussen stel ik me er wel vragen bij. Campagnes dienen namelijk vooral om de twijfelende kiezer over de streep te trekken. Gaan die mensen hun oordeel op basis van deze filmpjes bijstellen? Gaan ze zich niet laten leiden tot de algemene teneur die rond deze filmpjes is ontstaan, die eerder negatief is? Gaan ze zich niet ergeren aan de alomtegenwoordigheid, waardoor de boodschap niet meer overkomt? Nogmaals: de militanten en overtuigden vinden het vast allemaal wel leuk – ook de commotie die ze veroorzaken – maar voor hén zijn deze filmpjes eigenlijk niet (in eerste instantie) bedoeld…

    1. Tof, de insteek is dezelfde. Ik probeer het alleen te doen zonder mensen belachelijk te maken, of compleet van de pot gerukte statements over ‘reclamemensen’ te maken.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s