5 februari, ik kan bijna geen cijfers meer zien. 

Een financieel plan leek mij tot nu maar een simulatie. Een gokje, wat duimzuigerij wat ge misschien wel zult verdienen. In het beste scenario. In het slechtste scenario ook. Neenee, niks van waar. Als je een onderneming start, en dus niet meer alleen van uit uw livingske wat grafisch spul zit te maken, is een financieel plan even belangrijk of zuurstof in een ruimte.

4 tabs mannekes. Met elk een gemiddelde van 300 rows en 20 columns elk. Als ik niet officieel gekroond wordt tot excel queen, dan weet ik het ook niet meer.

Als er één ding is dat ik heb geleerd, dan is het wel dat de kleinste aanpassing een gigantisch verschil uitmaakt. Jammer genoeg vaak negatief. Negatief in de zin van uw eerste jaar belachelijk veel verlies maken. Uw tweede jaar belachelijk veel winst maken, om dan uw derde jaar weer 50k lager te belanden. Nou.

Zo paste ik vandaag de uren van freelancers aan. En baf jong, -20k. Ik begreep er niks van. Ik deed toch uren weg? Iets later kwam het heldere moment dat we meer winst maken op freelancers en dat dus een gigantische invloed heeft op uw omzetcijfer, en bijgevolg dus uw winst en bijgevolg dus ons boterhammen.

Iemand in dienst nemen, nog gekker. Het verschil tussen een freelancer (zoals ikzelf) of een bediende is abnormaal. Een bediende kost onze start-up bijna het dubbele als ikzelf. Maar wat er netto van overblijft is niet zo’n gigantisch groot verschil. Naast wat materiële voordelen.

Donderdag krijgen we trouwens de eerste logo voorstellen. En maandag beginnen we aan de website. En dit weekend gaan we dus zeggen wie we zijn. En vandaag bestel ik de displays, macbooks en bureaustoelen. En laat ik sleutels bijmaken. En ga ik ikeabrol halen.

En dan? Dan rest ons nog een kopij maken van het financiële plan, de velden leeg maken, en beginnen invullen. En vergelijken. En hopen dat we niet té ambitieus geweest zijn. Want bloed, zweet, tranen en nachtrust zal het ons kosten, die blanco vakjes in te vullen.

Maar we gaan dat doen maat, en ge gaat het allemaal gehoord hebben.

6 replies on “De start-up, dag 31.

  1. Euh 4 tabs van 300 rows en 20 kolommen? Dat is nog een bescheiden bestandje hoor. Mijn record staat op een file van 65 MB 🙂
    Goed dat je de moeite doet om simulaties fatsoendelijk te analyseren!

  2. Wist je dat IKEA een keigoede ‘IKEA for bussiness’ dink heeft tegenwoordig? Als je hulp nodig hebt, weet je mij te vinden hé. (Puur zodat je het nooit meer IKEA-brol zou noemen). 😛

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s