4 maart, waardeproposities deel 1.

Waardeproposities dus. Waar wij geloven dat we het verschil kunnen maken.

Wat gebeurt er in de meeste bureaus? Men krijgt een briefing. In die briefing staan er meestal 72519463 regels bullshit gevolgd door één héél klein onderdeeltje met daarin wat de klant denkt nodig te hebben. Een creatief team gaat dan voor wel zeker de volle 4 uur aan de slag en spuwt het ene creatief concept na het andere. Vervolgens gaat de één of andere project manager de concepten voorstellen aan een hoop andere project managers en met héél veel geluk aan een marketing/communicatie manager die weet wat Google is.

Als het meezit, mag het creatief team verder werken op één concept (beslist door project managers, belangrijk detail). Als het niet meezit mag de project manager terug naar huis en mag het creatief team weer wat hoopjes leggen.

De periode die daarop volgt is in één woord samen te vatten. Stress. De deadline komt dichter bij. De klant bedenkt hem nog een keer of 3. Het creatief team wordt stilletjes aan agressief. De CEO moet er zijn gedacht ook nog eens over kwijt en het eindresultaat laat vaak de wensen na.

Hoe komt dat toch Elke?!
Omdat er geen enkele mens eens een minuut heeft zitten nadenken.

De kans dat een klant meteen weet wat ie nodig heeft, is nihil. Er is een reden waarom hij een bureau nodig heeft. Al vergeet ie dat zelf vaak.

Bij de start-up moet je geen concepten verwachten bij de eerste kennismaking. Bij de start-up zal je ook geen project manager voor je neus krijgen. De eerste kennismaking zal een workshop zijn met een creatief team. Dat zal even slikken zijn, dat weet ik. Maar ik geloof in 1 op 1 contact. Het schept vertrouwen, het schept kennis.

Ik begrijp niet dat een klant ooit écht tevreden kan zijn met een gevonden concept waar ie zelf niks in te zeggen had.

In die eerste workshop gaan we diep op zoek naar wat de klant écht nodig heeft. Wie zijn doelgroepen zijn, welke stijl de klant uitwil, wat wij daarvan denken. Het zal de klant niet alleen de mogelijkheid geven om mee aan een concept/strategie te bouwen, het zal de klant ook een gigantische bom aan kennis en inzicht geven over hoe communicatie werkt. Kennis dat ie kan meenemen in dag dagelijkse projecten.

Met al die info gaat de start-up terug huiswaarts. En dat is wat meer dan een alinea bullshit uit een briefing, mijn gedacht.

4 replies on “De start-up, dag 58.

  1. – gaat klant zelfde betalen voor een campagne waar hij zelf heeft aan moeten (mee)werken?
    – welke garantie ga je hebben dat de klant deze keer geen 3x van gedacht verandert? Het blijven wispelturige wezens.
    – er is een reden waarom een klant een bureau nodig heeft: hij kan het zelf niet. Toch vraag je initiatief van de klant?
    – 1 op 1 contact is heel goed in conceptuele en uitwerkingsfase, maar wat als je bij DMU gaat zitten (meestal niet allemaal marketeers / digitals / …) om het te verkopen? Ga je dan ook hele team mee nemen?

    no pun intended, just wanna help 😉 Vind het een super initiatief (heb zelfs de ‘katalysator’ al wat lof toe gegooid) en volg het traject graag verder.

    1. hé Davy! hoopje terechte opmerkingen.
      ik denk dat je het geheel nog niet volledig ziet, en je stapt in de typische rol van klant. “jama, ik ga nie betalen voor een idee dat ik zelf vond”.

      dat zou wel een al te gekke wereld zijn.

      de brainstorm dient in eerste instantie om de klant zijn initiële vraag, in vraag te stellen. “ik wil meer likes op mijn pagina” > “waarom?” > “omdat ik meer bereik wil” > “waarom?” > “omdat ik meer wil verkopen in mijn winkel” > “aha!”

      zie je?

      in tweede instantie moeten we een relatie opbouwen met een klant, willen we écht resultaat boeken. want wie écht resultaat wil boeken, moet nu en dan al eens een risico nemen. en een klant zal enkel een risico nemen, als hij je vertrouwt. door een duurzame relatie op te bouwen met een klant, krijgen we dus meer ruimte om echt hard te gaan.

      een garantie dat de klant niet van gedacht verandert, dat hebben we nooit. maar door de klant mee door het creatieve proces en de bijhorende beslissingen te loodsen, beperken we dat risico.

      goed antwoord?

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s