6 maart, waardeproposities deel 2.

Dus, we hebben een kick-off brainstorm, kennismakingssessie, workshop, noem het zoals je wil, achter de rug. Voor diegene die niet mee zijn… Lees eerst dit en dat dit.

In die workshop werden enkele kritische vragen beantwoord waar #destartup mee aan de slag kan. Je zou versteld staan hoe belangrijk het is een aantal keer de vraag waarom te stellen.

Als alle vragen beantwoord zijn, weet zowel de klant als #destartup welke richting we uitmoeten.

Door hen heel dicht te betrekken bij dit creatief denkproces, hebben we vertrouwen opgebouwd. Vertrouwen dat nodig is, want #destartup zal met de iets gewaagdere concepten afkomen. Concepten die recht naar de juiste doelgroep gaan.

Creative bullets, aimed at the right customer.
(Niel is toch een copy held, niet?)

En willen we dit soort campagnes gaan bouwen, dan hebben we vertrouwen nodig. Zijn jullie mee?

Bon, dan komen we in de strategische fase. #destartup tekent een strategie uit met daaraan 1 concept gekoppeld. Je leest het goed. 1 concept. (Ik weet dat dit een natte droom is, laat mij efkes)

Met dat concept kunnen we opnieuw naar een strategische workshop waar het concept en de strategie ontleed wordt waar de klant bij zit. 1 op 1 contact, dat is zo belangrijk.

Hoe frustrerend moet het voor een klant zijn om strategische vragen te stellen aan een account/project manager die geen kaas gegeten heeft van strategie? Hoe frustrerend moet het zijn om te moeten wachten op dat antwoord, dat dan via copy paste in een mailtje gegoten werd en je als klant er maar je plan mee moet trekken?

Als het over strategie gaat, krijg je bij ons de strateeg voor je neus.
Als het over design gaat, krijg je bij ons de designer voor je neus.
Als het over planning of budget gaat, krijg bij ons de project manager voor je neus.

Dat lijkt me zo evident. Maar waarom wordt dit niet toegepast in de sector?

Omdat dat eerst en vooral bekwaam personeel vraagt. Je moet mensen in huis hebben die met klanten kunnen omgaan. Die verstand genoeg hebben om discreet te zijn bij moeilijke situaties. Je moet mensen in huis hebben met ervaring. Punt andere lijn.

Omdat dit geld kost, hoor ik velen zeggen. Fout. Of daar nu een strateeg zit die meteen kan pingpongen en snel kan schakelen of er zit een PM die nog 65 keer heen en weer moet mailen, dat kost even veel.

4 replies on “De start-up, dag 60.

  1. Ik sta achter wat je zegt. Anderzijds merk ik dat vooral grotere klanten wel een single point of contact willen, in plaats van over design te praten met een designer, over strategie met een strateeg. Omdat wij niet het enige bureau/partner zijn waar ze mee samenwerken. Wij zijn maar één van de diensten die ze nodig hebben, en als bij elk van die bedrijven met 5 verschillende mensen moeten (kunnen) praten, wordt dat verwarrend en complex (dat snap ik). Ik ben benieuwd of jullie dat ook zullen ervaren.

    1. He Claire,

      Weet ik, dat zal ook een uitdaging worden zowel voor ons als voor de klant. Maar ik geloof erin.

      Een single point is uiteraard een must. Overzicht en begeleiding is belangrijk. Maar design meetings zonder designers is een no-go voor mij.

  2. Al meerdere keren geprobeerd, maar bij 3+ contactpersonen voor dezelfde activatie, gaat er snel input verloren. Omdat de klant(en) het misschien aan de verkeerde persoon vraagt, omdat de klant(en) dan maar iedereen in cc zet, en niemand actie onderneemt, omdat …

    Maar als je bekwame mensen hebt, die er keihard voor gaan, en een klant die perfect weet wie wat doet. Dan is dat perfect. Ideaal. En kosteffecient. Voor alle partijen.

    Go!

  3. Inderdaad. Ik zit dan wel in andere sector, ook hier is het SPOC-verhaal toch echt van belang om geen mails met 15 mailadressen erin te hebben, omdat de klant weer totaal niet weet bij wei hij moet zijn.

    Natuurlijk is het wel totaal logisch om designmeetings met een designer te doen, zonder teveel ballast en overhead. Daarin kan ik jullie 100% volgen. 😉

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s