Dat woord alleen al. Soit. Het bloggers debat is weer geopend. Dat bloggers ein-de-lijk deel beginnen uitmaken van een duurzame marketing mix en dat ook voor overheidscommunicatie, ik ben er blij om. Euforisch zelfs. Dat klassieke kanalen dat niet al te fijn vinden, dat is begrijpelijk.

Ook ik was zo één van die bloggers in de – hou u vast – Belgische blogosfeer waar Herman het in deze post over heeft. Het is net de situatie dat Herman beschrijft, zo wekelijks wel élke dag een opdracht hebben, dat mij doen beslissen heeft om te stoppen met al die waardeloze gesponsorde posts.

Ten eerste voelde ik me – sorry lezers – een prostituee van het internet. Ik kreeg smartphones, ik reed weken met dure auto’s, ik kreeg reisjes, make-up, shampoo, drank, eten, kleren, uitnodigingen voor vanalles en nog wat… Of gewoon geld. Ik moest zelfs weken niet koken omdat ik elke dag wel ergens in het één of ander chique spel hapjes en drankjes kreeg. In ruil schreef ik een verdoken stukje over het product/merk en liefst nog positief, en liefst nog met zoveel woorden, en patatie patata.

Resultaat? Terwijl ik vroeger gemiddeld enkele duizend views had per blogpost, had ik er nog pakweg 500.

Waarom? Mensen hadden mij door. De inhoud waarover een blog als de mijne gaat, zijnde wat vooral mij interesseert, verdween.

Ondertussen zit ik aan de agency kant, en word ik nog sterker in mijn mening hierover.
Aan een blog als bloggenzegik, toendertijd, heb je niks. Oneerlijke reclame in het kwadraat. Verloren budget. Slechte research.

Ondertussen zijn de uitnodigingen gaan liggen voor Bloggenzegik. Soms vreet dat wel wat aan het ego, maar hé. Er zijn dan van die Netflix feestjes waar er maar 3 mogen komen en ontvang ik er dan wel eentje. En dat, dat is goede research. Mensen die écht influential zijn in een niche aanspreken/uitnodigen. En geef die dan maar wat meer in return, ze zijn het waard.

Dus alsjeblief merken, overheidsdiensten, bedrijven.
Ja, zet in op bloggers/influentials. Maar ga niet voor de massa. Ga ten rade bij een goed communicatie bureau (Supermachine, u-hum) of PR bureau (Walkie Talkie, u-hum).

2 replies on “Prostituee van het internet.

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s