Dood? Leven? Zweten? Janken?

Het debat is weer geopend, creatieve sector vs de pitch. Deze keer niet over de bron van het kwaad, het gratis creatieve diensten leveren zonder enige zekerheid op werk, maar over de betalingstermijnen die giganten van brands durven eisen.

Al jaren ga ik de discussie aan met rebelse agencies die weigeren aan dit spel mee te doen. Ik heb respect voor ze, maar zie ze jammer genoeg heel snel van de “A brands radar” verdwijnen.

De frustratie zit me al jaren zo hoog, dat ik neerbuigend en zonder al te veel na te denken, ons team elke maand opnieuw aan het pitchen zet. Een team, waaronder mezelf, dat elke maand opnieuw met evenveel energie, plezier en doorzettingskracht vecht. Vecht om jobs binnen te halen. Een ander deel van het team dat hiervoor moet opdraaien. Dat zo hard moet presteren dat de eindeloze lijst non billable uren van het pitch team moet goedmaken. En dit, elke maand opnieuw. Zonder morren. Met goesting. En het besef dat wij, het nog kleine bureau dat we zijn, misschien 1% kans maken te winnen. En niet omdat we niet goed zijn, maar omdat het nu eenmaal zo is. Het spel der groten.

Waarom toch, vraag je?

Omdat we willen overleven. Overleven in de creatieve sector. Omdat we dromen, dromen van A brands die durven. Die durven menselijke pitchbriefings uitschrijven en creatieve teams een kans durven geven. Zonder 120 dagen betalingstermijn. Zonder àlle creativiteit gratis te vragen. Want net zoals in elke sector, is elke aankoop een risico.

Denk er eens over na, brands. Slaap er eens over. Start morgen de dag met lef, en stuur ons die briefing.
Wij durven.

2 replies on “Van pitchen ga je…

  1. Over die betalingstermijnen. Ik ben zelf een piepklein bureautje. En ik kom dat ook tegen. Van die mastodonten die zelf bepalen dat ze maar op 60, 90 of 120 dagen gaan betalen.
    Ik doe daar niet aan mee. Ik EIS betaald te worden op 30 dagen. Ik geef dan -dik tegen mijn goesting en stilzwijgend- soms een beetje toe: ik wacht soms 60 dagen ipv 30. Maar staat er na 61 dagen geen geld op mijn rekening: hup naar het incassobureau. No mercy.
    Bij jullie ligt dat waarschijnlijk anders wegens totaal andere kostenstructuur, maar ik heb het geluk dat ik m’n klanten kan kiezen. Bedrijven die niet in mijn kraam passen (= niet tijdig betalen), daar WIL ik gewoon niet voor werken.Grote naam of niet.

    En over dat pitchen: overwegen jullie nooit om ‘spontane pitchen’ te doen? Lijkt misschien raar om ongevraagd één of andere voorstel te doen aan een (potentiële) klant, maar wie zegt dat je dan niet meer kans maakt om er een opdracht aan over te houden? Je hebt in ieder geval al minder concurrentie …

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s