WAT EEN GODVERDOMSE ONRESPECTVOLLE WERELD IS DAT DIE CREATIEVE SECTOR.

Excuses voor mijn taalgebruik.

Oh potjandorie (beter he?), wat is dat toch in onze sector? Onze schone sector? De sector van de creativiteit. En wat is er nu schoner dan creativiteit? Uw lief ja, ongetwijfeld.

Maar waarom moet onze sector zo onder druk gezet worden? Waarom moet onze sector behandeld worden zoals ze behandeld wordt? Als, nogmaals excuses voor mijn taalgebruik, stront.

Is er iets gebeurd Elke? Ja, 3 brands voor wie we 3 weken hebben gewerkt aan een voorstel, antwoorden niet. Op mailtjes. Op telefoontjes. Gewoon. Geen. Reactie. Geen. Dank je wel voor dit voorstel. Geen. Feedback. Niks. Verdwenen. Van de aardbol.

Waar haalt men toch die respectloze houding? Waar haalt men het idee dat het ok is om creatieve bureaus aan het werk te zetten en een volledig idee, concept, strategie, plan van aanpak, timing en budget uit te werken met een gemiddelde kans van 10% dat je ooit eens voor die prestatie vergoed wordt? Waar haalt men het idee dat het bovendien normaal is om niks meer te laten weten. Laat dan bijvoorbeeld weten waarom je niks laat weten. Of beter nog: laat weten wanneer je iets zal laten weten.

Uren heb ik al zitten nadenken hoe dat komt en ik kan maar twee redenen bedenken.

Brands, marketing managers en god weet wie nog allemaal vragen stelt aan creatieve bureaus zijn weerwolven. Harteloze, respectloze, koelbloedige weerwolven die ’s nachts bijeenkomsten organiseren om plannen te smeden om de creatieve sector levend, met huid en haar, op te eten en overdag strak in het pak naar het werk gaan. Om mij een mailtje te sturen. Met de vraag of we eens een ideetje willen bedenken. Zo tussen de soep en de patatten.

Of.

Brands, marketing managers en god weet wie nog allemaal vragen stelt aan creatieve bureaus zijn zich niet bewust wat dat inhoudt zo’n creatief proces. Zo tot een idee komen dat niet enkel het gestelde probleem oplost maar ook nog eens binnen het budget past, de deadline haalt, perfect uitvoerbaar is binnen een brand strategie, nog nooit ter wereld is uitgevoerd, het toppunt van creativiteit is én bovendien de ROI targets haalt.

Val niet uit de lucht nu hè maar euh… Goede ideeën worden niet tussen de soep en de patatten bedacht, neergepend, strategisch verantwoord en gebudgetteerd.

Kunnen we alsjeblief, als we dan toch 90% van de gevallen niet worden betaald voor dit alles, gewoon een beetje respect krijgen? Een dank je wel? 10 minuutjes tijd om eens te praten waarom we de opdracht niet krijgen?

Dat zou ons gelukkig maken.
Echt gelukkig.

5 replies on “We zitten met frustraties.

  1. Uhm. Ik ken ‘de wereld’ niet, maar misschien niet gek om eens na te denken over een strategie waarmee je minder uren investeert in werk dat niets opbrengt. Of in duidelijkere afspraken in een soort contract, dat je bv enkel een idee uitwerkt als dat op een vergadering met de opdrachtgevers gepresenteerd en besproken kan worden? Dan heb je tenminste feedback. Ik weet dat sommige organisaties ook aanrekenen voor ‘advies’ tenzij het voorstel omgezet wordt in een offerte die getekend wordt, dan wordt die eerste inspanning gratis geleverd.

  2. Als freelance copywriter kan in mij hélemaal herkennen in deze blogpost! De klant die aangeeft dat het écht wel dringend is, hoor. De deadline lag eerder gisteren dan morgen (een zin die ik vaker hoor dan ik liefheb). Dus, je werkt je te pletter. Verschuift je planning. Gebruikt even je weekend om tot het perfecte resultaat te komen. Om dan opeens in een stilte terecht te komen. De klant is precies in de Bermudadriehoek verdwenen. Dus bel je zelf maar eventjes voor feedback. Het antwoord? De opdracht is na intern overleg toch even op de lange baan geschoven. Ze komen later bij je terug, hoor! *driedubbele roloog* Gelukkig maar dat er ook zoveel lieve, leuke, attente en aangename klanten zijn en ik mijn werk zó ontzettend graag doe. Zo blijft de frustratieweegschaal nog in balans 😉

  3. Ik begrijp je frustraties! In onze eerste jaren als agency deden we niet anders en we kregen ook heel vaak het deksel op de neus. Je kan er moedeloos van worden.

    Als agency hebben we toen besloten om niet meer mee te doen aan ‘pitchen’. We leggen uit aan klant of marketeer X dat we op die manier ons werk niet kunnen doen en waarom en hoe wij exact te werk gaan en waar we onze tijd in steken. Het vreemde is, dat we al heel vaak ‘meegedaan’ hebben aan een pitch, in de zin dat we gevraagd worden om langs te komen met een ‘ideetje’, op dat moment komen wij langs en leggen we uit waarom we dat niet doen, vaak winnen we dan nog die pitch, terwijl andere agency’s op dat moment dus al een ‘full blown’ voorstel hebben gemaakt. Een klant vertelde me eens dat ze overtuigd waren van onze expertise door het feit dat we niet meegingen in het verhaal van de pitch. Dus ook hier kan soms een ‘less is more’ approach werken.

    Uiteraard zal dit in vele gevallen niet werken maar we zijn er toch in geslaagd om als agency in de laatste 4 a 5 jaar volledig pitchloos aan de slag te gaan, een bepaalde type klanten aan te trekken en te groeien.

    Ik zeg zeker niet dat dat in alle gevallen haalbaar is he, tis maar om te zeggen dat het ook anders kan.

    Maar get godverdomme gelijk dat een beetje respect op zijn plaats is! 🙂

Zegt maar keer uw gedacht!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s